ابن الرجل الميت!



الصحاب الصحاب .. مفيش احلى منهم ..بيبقوا ساعات اكتر من الاخوات .. وانا لى واحد صاحبى اكتر من اخويا كنا مع بعض من زمان فى المدرسة بس الزمان فرق بينا فى الجامعة زى ما الزمان بيفرق بينا وبين كل حاجة احنا بنحبها.


وفى يوم كنا ماشيين انا وصاحبى دا ولقينا شوية عيال بيتخانقوا مع بعض، عملنا زى ما باقى الشعب وقولنا نتفرج بس من غير ما نقطع هدومنا.. وكانوا ولدين بيشتموا بعض واحد جسمه تخين وطويل والتانى قصير و رفيع و الاتنين نازلين شتيمة فى بعض... كنت مستغرب قوى.. ازاى الواد التخين والطويل يقعد يشتم الواد الرفيع القصير.. دا ممكن يضربه ويقطع له لسانه وفجاة قطعت الاستغرابة دى، استغرابة اكتر منها
لاقيت الواد الرفيع القصير بيقول للواد التخين الطويل
" يا بن الرجل الميت... ياض دا انت ابوك ميت ... ياض يا بن الرجل الميت "

حسيت ان عينيا كبرت من كتر ما انا تنحت واستغربت للكلمة قوى،هو بقى فى شتيمة بكده،بس بعدها قولت عادى لما الناس نفسها غريبة هستغرب ليه كلامهم!!


وفى يوم اتوفى والد صاحبى ده اللى اكتر من اخويا و روحنا نصلى صلاة الجنازة افتكرت صاحبى وافتكرت الشتيمه بتاعت " يا ابن الرجل الميت" وصعب عليا ان فى ناس ممكن تشتمه وتقوله يا بن الرجل الميت.


و روحنا بعدها الجبل عشان ندفن والد صاحبى ،كان محطوط فى حاجة لونها ابيض .و كنت اول مرة اشوف حاجة زى كده و فضلت ابص لصاحبى وابص للحاجة اللى لونها ابيض... اقول لنفسى .. " ده ابن ده " و " ده ابو ده "

بس مخى مدنيش وقت انى اقول ولا افكر ..وقولت لالالالا ... دا مش ميت دا اكيد لعبة او دمية او اى حاجة مش معقول يكون ميت ... ولما سمعت من عقلى كلمة ميت .. افتكرت الشتيمة بتاعت " ابن الرجل الميت " وافتكرت ان بقى صاحبى ابن الرجل الميت ...مع اننا كلنا .... اموات ولاد اموات..

0 التعليقات:

إرسال تعليق