النوم فى المواصلات


"هو انا هفضل واقف كدا كتير ... " دى كانت كلماتى وانا لسه راجع من الشغل وحاسس انى هموت وانام على نفسى بس مفيش مواصلات ودرات الدقايق ومرت العربيات ما بين حسرة والتانية .. وانا بقول هروح انام امتى بقى .. لحد ما ظهر !
ظهر ميكروباص وسواق ابن حلال هو شكل الميكروباص بتاع شركة وهو بيشغله لحسابه بس عادى اهم حاجة اروح انام .... روكبت وقولت اركب فى الكنبة اللى ورا خالص عشان انام براحتى بقى .. وروحت اول ما ركبت دفعت الاجرة عشان محدش يصحينى ... وروحت هوبا نمت نوم ما نمتوش قبل كدا بس يا ريتنى ما كنت نمت !
لانى بعد ما صحيت من النوم لاقيت الميكروباص واقف ومفيش حد خالص فيه غيرى انا ...!
فضلت احط صوابعى فى عينيا عشان لو انا نايم اصحى ... ولو صاحى انام ... بس دا انا صاحى ... طيب وبعدين ؟؟
فكرت قولت اكلم اى حد من صحابى .... وبقوله الحقنى انا نمت فى الميكروباص قالى هو الميكروباص فين ؟؟ ضحكت وقولت : اللهم صلى ع النبى .. انا معرفش الميكروباص دا واقف فين ؟ وبصيت كدا من الازاز لاقيت الدنيا فاضية ... مفيش الا كلاب فى الشارع
لاقيت صاحبى بيقولى نام فى الميكروباص وخلاص ... فكرت وقولت لنفسى مفيش غير كدا وروحت نايم لحد الصبح .
وبعد كدا لاقيت السواق جه يشغل الميكروباص روحت بقوله بقى كدا يا اسطى تسبنى نايم ومخلنيش اروح بيتنا لاقيت السواق طلع يجرى وهو بيقول بسم الله الرحمن الرحيم بسم الله الرحمن الرحيم بس بعد ما كان فتح العربية روحت نزلت وسالت على المكان اللى كان واقف فيه وروحت مروح بيتنا لحد ما روحت الشغل المرة اللى بعدها وركبت ميكروباص تانى ولاقيت واحد نايم وفاتح بقه لاقينى بقول لنفسى انا مش هنام فى المواصلات تانى .
فما اجمل النوم بعد التعب ... جملة قد تسمعها ولا تشعر بها .. وقد تراها ولا ترغب بها .. وقد تعيشها... فقط وانت نائم !


0 التعليقات:

إرسال تعليق